Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Annons
Annons
Annons
HSP

Hur ska man orka?

Det är HSP-onsdag ❤

Idag lovade jag ju skriva om hur jag hanterar min (relativt nya) roll som högkänslig mamma. För det är inte alltid så lätt. De första månaderna efter Aelias födelse var väldigt jobbiga. Så känner nog de flesta nyblivna föräldrar, vi högkänsliga kanske upplever det lite jobbigare. Alla känslor på en gång… trötthet, ett gigantiskt nytt ansvar, noll tid för sig själv och så den stora stora kärleken som kommer hand i hand med den stora stora rädslan för att någonting ska hända ens älskade barn ❤

Nykläckt tuss och lycklig mamma.

Den nya situationen gjorde i alla fall mig ganska utpumpad. Ja, slut. Efter två månader hade både mjölk och ork sinat och jag insåg att jag behövde skapa strategier för att min nya livssituation skulle vara hållbar i längden. Typ 18 år. Tills hon blir vuxen och ännu längre ska och vill jag finnas där, som min mamma för mig. Ansvaret gör mig både stolt, lycklig och rädd.

Det jag insåg var att försöka leva som man gjorde innan man fick barn när man har fått ett nytt litet liv att ta hand om, ansvara för och älska, är ingen bra idé. Saker och ting förändras – DU förändras. Och de saker som inte förändras automatiskt behöver man kika på för att de ska fungera i ens nya liv. En del saker faller bort naturligt, andra tvingas man plocka bort och så kan man behöva plocka in nya saker för att det ska bli bättre.

Och det gjorde jag. Jag rannsakade mig själv för att komma fram till vad jag behövde göra för att få det “nya” livet att fungera, för att livet skulle bli så härligt och lätt som möjligt. För det är min strävan – ett roligt, härligt, gott, skönt och givande, kärleksfullt liv.

Där jag lever, inte bara överlever. Ett liv där jag sätter ramarna.

Detta betyder i sin tur att jag behöver dra tydliga gränser. Och just gränser – både gentemot andra och oss själva – är jag övertygad om är oerhört viktigt för oss högkänsliga. Vi kan lätt sväva iväg annars, särskilt när vi har en formtopp och befinner oss i flow. Tar vi det inte lugnt då, fördelar vår energi klokt och med eftertanke, är ju risken för att vi ska drabbas av överstimulering är ganska stor. Jag har varit där såååå många gånger, kommer förmodligen att hamna där igen, och jag tror att många av er som läser känner igen er i vad jag skriver.

Så vad behöver jag nuförtiden för att inte tappa bort mig själv, min ork och mitt engagemang?

YOGA –  Jag behöver yoga, och inte bara hemma när tussen sover. Minst en gång i veckan tar jag en klass. Helst två. Efter sommarens lilla fotskada är jag så pepp att köra igång på riktigt igen ❤

KAFFE – till frukost, efter tuppluren och gärna en kopp cappuccino på café med mig själv någon gång ibland, gärna efter avslutad yogaklass. Det ger mig möjlighet att fundera, landa, ladda om

Kaffe – mitt livselixir 😉

BADA – I sommar har jag tagit varje chans jag fått att komma iväg en halvtimme och doppa mig. I höst försvinner ju den njutningen av ganska naturliga själ men min plan är att istället…

BASTA – Gärna en gång i veckan! Vi har ju egen bastu i källaren (med vacker utsikt över tvättmaskinen och torkställ) men ändå… härligt, välgörande och avslappnade ❤

Bada, bada, bada!

GOD MAT & VIN – Finns det något bättre sätt att njuta av livet än med ett gott glas vin och något mumsigt att knapra på? Antingen njuter jag för mig själv, med min man eller med en god vän. Och just det här med att dejta en vän lite oftare tänkte jag försöka bli lite bättre på nu i höst – att få komma iväg och inte vara mamma utan Sofia betyder mycket

DAGBOK – Att skapa tid för reflektion är så viktigt för att man inte ska tappa bort sig själv och rusa iväg i både tankar och aktiviteter. Åtminstone jag har lätt för att sväva iväg och behöver verkligen sätta mina tankar på pränt. Ta en stund varje vecka (helst varje dag!) och checka upp med dig själv hur du mår, vad du behöver, vart du befinner dig och om det är där du vill vara ❤

“”Do more of what makes you happy”

Och sist men inte minst:

TYSTNAD – Jag behöver ha de tyst omkring mig, och det ganska ofta. Men som ni kanske förstår är det ganska svårt när man har en pratglad 11-månaders liten tjej. Min räddning: Hörlurar som tar bort brus och andra omgivande ljud. Älskar mina hörlurar! De kostar en slant men frågar du mig är de värda vartenda öre. De är garanterat den bästa investeringen jag har gjort alla kategorier. Så har du som jag svårt för ljud och behöver hjälp att koppla bort omgivningen ibland – löp och köp ett par lurar för böfvelen!  😉

Ja, lätt är det inte. Livet. Underbart. Och jobbigt. Men dessa aktiviteter gör att jag mår bättre, kan ladda om och blir en bättre mamma. För det är viktigast just nu ❤

• Vilka rutiner kan du införa för att ditt liv ska bli mer hållbart nu, idag, imorgon?

• Vad skulle kunna hjälpa dig att känna så lite oro, ledsnad, stress eller överstimulering som möjligt under resten av den här veckan?

Hoppas jag inspirerade en eller två av er högkänsliga att unna er lite egentid. Det är inte bara för ditt eget bästa – ALLA mår bättre om du mår bra (i alla fall blir stämningen trevligare här hemma 😉 )

Namaste

/S

 

 

 

Annons
Annons
15 augusti, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
JobbPersonlig utvecklingTips

Skapa ditt egna nyår

Foto: Sporrongform.se

Just idag (eller imorgon) är det många som börjar skolan, antingen för fiesta gången eller i en ny årskurs, och väldigt många beger sig till jobbet för första gången på några veckor. Kanske är du en av dem? Kanske har du tillbringat en stor del av semestern med att fundera på ditt liv och var du befinner dig. Har du satt fingret på vad du är missnöjd med, vad du vill förändra, vad du vill uppleva och satsa din tid och energi på i höst? Isåfall säger jag GRATTIS! ☺️

En del anser att augusti och när man återvänder till jobbet/skolan på hösten efter semestern är det riktiga “nyåret” (istället för i början av vårterminen efter jul- och nyårsledigheten) och jag är faktiskt villig att hålla med lite! Ska man vara riktigt kosher är det ju naturligtvis den 1 januari som är första dagen på det nya året, men då – när allt är kallt och mörkt – kan det vara svårt att känna sig engagerad, inspirerad, taggad och få till den där känslan av “nybörjarpepp”. Helst vill man ju bara gömma sig under en varm och gosig filt i några månader till, tills våren och ljuset återvänder.

Augusti däremot är lite annorlunda. Man har förhoppningsvis en fin sommar bakom sig och en spännande höst med nya utmaningar framför sig. Vädret är fortfarande bra även om det mörknar allt tidigare på kvällarna, och man börjar längta efter att tända ljus och klä sig i lite tjockare, varmare, mysigare kläder.

Jag är fortfarande mammaledig, men ska lite smått börja ta mig tillbaka till arbetslivet i höst. Jag har jobbat lite under våren, men tanken nu är att mormor och farmor ska ta ett lite större ansvar för Aelia vissa dagar så att jag kan koncentrera mig på jobbet helhjärtat. Tidigare och har bara jobbat när hon sov, och det blir ohållbart i längden. Så jag är också sjukt peppad, och ser fram emot hösten på ett sätt som jag inte har gjort tidigare.

Men det är inte bara när det kommer till det yrkesmässiga jag gillar hösten och tanken på nystart! Ni som känner mig vet ju att jag hela tiden strävar efter ett härligare liv, ett liv som klingar i ton med mina inre önskningar och värderingar. Att sätta fingret på dessa är inte alltid lätt, men till er som är intresserade och sugna kommer jag nu med ett supertips!

Häromdagen fick jag nämligen ett fantastiskt verktyg som hjälper den som vill sträva mot nya mål och ett mer levande liv. DRÖMKALENDERN – Ditt år av möjligheter från Sporrong Form.

Jag såg den först på Instagram (@sporrongform) och kände direkt att det här var någonting för mig. Och när man känner någonting så starkt, då tror jag på att satsa. Två dagar senare hade jag den i min hand och efter att ha tittat igenom den kan jag säga att den inte bara är vacker på utsidan – dess insida är så inspirerande att man har lust att sätta sig i en lugn vrå med en penna och ett glas vin och bara börja fylla i.

Det fina med drömkalendern är att man kan påbörja sitt “drömår” när som helst, det behöver inte vara i januari eller i augusti utan när som helst när du känner dig redo. Genom dess uppbyggnad får du hjälp med att stanna upp och reflektera över din vardag, skapa prioriteringar och agera selektivt. Den hjälper dig att skapa rutiner kring hur du investerar din tid och din energi. Tanken är inte att du ska få mer gjort, utan rätt saker gjorda. Drömkalendern innehåller månads- och veckouppslag, plats för anteckningar och reflektioner kring hälsa och tacksamhet. Och så får du möjlighet att utmana – och belöna – dig själv varje månad. LOVE IT ❤️

Foto: Sporrongform.se

Även om den här sommaren har varit den bästa i mitt liv och jag egentligen inte vill att den ska ta slut (vill helst stoppa tiden) så ser jag fram emot hösten, att få skapa en drömhöst med hjälp av Drömkalendern ❤️

Pepp är bara förnamnet. Så nu ska jag bara frigöra lite tid så att jag får möjlighet att sätta tänderna i kalendern på allvar.

Är det någon mer där ute som har använt drömkalendern? Har ni några tips?

Namaste

/S

 

 

Annons
Annons
13 augusti, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

Veckans bästa

Inte på topp

Fredag! Igen. Och solen fortsätter ser ut att fortsätta skina.

Eftersom det är just fredag ska jag ju i och med detta inlägget “veckans bästa” fokusera det det goda, bra och positiva som hänt i veckan. Och det kan behövas.

Inte för att något dåligt har hänt men för att jag känt mig orkeslös, låg, skör, deppig… ja, ni vet. Allt är egentligen bra men inget känns helt hundra helt enkelt.

Så därför är det ju väldigt bra att jag får den här möjligheten att titta lite närmare på det fina som jag fått vara med om – för det verkligen inte varit någon dålig vecka, det bara liksom känns så inombords ❤

Men istället för att grotta in oss i deppigheten kör vi igång med listan 🙂

Veckans bästa:

• Dotter: Haha, vem tror n?! Nu kryper hon, fattar att hon ska svara i luren när det ringer i låtsastelefonen, vinkar till alla och ingenting och säger MAMMA. Och så bara ääälskar hon att gnaga på omogna äpplen med sina tandlösa gommar ❤

• Middag: I lördags skulle vi egentligen ut och äta, min man och jag. Men så bangade vi (sanningen är den att jag var lite hsp-slut och varken orkade med andra människor eller för mycket ljud) och bestämde oss för att stanna hemma i vår lugna lilla bubbla, laga nåt gott, dricka nåt gott. Jag rotade fram en gammal skärmdump från Instagram på ett recept som jag fastnat för någon vecka tidigare, svamp- och spenatquesadillas med pestocream cheese och prästost. SÅ. JÄVLA. GOTT! Och så enkelt. Receptet hittar ni på Karin Svenssons IG-konto @foodfordarlings 😄 Servera med guacamole och sallad och ett glas gott vin och vips – lördagsgott any day of the week!

Foto: @foodfordarlings

• Dröm: Den fantastiska sommaren till trots så skulle jag gärna åka på ett yogaretreat till hösten. Närmast till hands ligger ”Yoga, juice, beach, wine & dine” med A’ Distraction som äger rum i september en vacker liten finka nära CapDera på Mallorca. Fyra dagars yoga, rekreation, vandringar, bad, mat och dryck. Så underbart det hade varit! Kika in här om ni vill veta mer. Spana även in de fina, handgjorda produkterna! Är sååå sugen på den fina flätade väskan ❤

Tänk att yoga i den här fantastiska miljön! Foto adistraction.se

• Snacks: Som sagt, vi testade Helenas tryffelpopcorn. No words needed. Prova själv. Busenkelt och supergott! Och väldigt välgörande en tisdag som kändes lite extra tråkig.

• Förhoppningar: Hade bokat in en lunch med en god vän som jag inte sett på länge. Ni kanske har läst om henne, Wiktoria på Studio Wi i WVickleby? Men tröttheten och skörheten satte stopp för det hela. Kändes väldigt tråkigt att behöva boka om men det var förmodligen rätt beslut eftersom vi istället för att äta lunch somnade och sov så hårt att vi inte märkte att en grävmaskin började lägga in fiber i vår trädgård, alldeles utanför sovrumsfönstret 😉

Nu ska jag sätta tänderna i lite jobb för Yoga Worlds systertidning Hälsa & Fitness innan jag tar helg. Tack för att ni läser, kända som okända ❤

Namaste

/S

 

 

Annons
Annons
10 augusti, 2018 | 2 KOMMENTARER!
HSP

Ingenting kommer gratis

Hej alla högkänsliga (samt ni andra som är trötta, utmattade eller helt enkelt nyfikna och vill veta mer om hsp)! 😀

Förra onsdagen handlade mitt hsp-inlägg om att fördela energin så att den räcker till det vi verkligen vill orka med att göra. Och om den sorg som kan uppstå när vi inser att vi som högkänsliga “går miste” om saker och händelser bara för att vi inte orkar med alla intryck och därmed tvingas tacka nej.

För mig känns det i alla fall så då och då. Jag vill mycket, men orkar mindre.

När den känslan av ledsamhet och “varför just jag?” kommer över mig brukar jag dock försöka tänka på att mitt personlighetsdrag, min högkänslighet, faktiskt gör mitt liv rikt. Ja – kanske till och med rikare än livets hos dem/er som är normalkänsliga

Vet ni varför? Jo, för att vi högkänsliga har förmågan att uppleva ALLA nyanser av livet lite STARKARE. De tröttsamma, slitiga och jobbiga delarna – självklart – men även det fina, vackra, sköna och goda! För de som går igenom vardagen utan att bli påverkade av det jobbiga i den blir heller aldrig påverkade av det vackra i den – eller hur?

Visst behöver vi högkänsliga strategier för att ta hand om oss själva i vardagen, det är vårt sätt att “betala” (som Åsa-Saga Hammarstedt skriver i boken Första hjälpen för högkänsliga) för att vi har ynnesten att uppleva de härliga detaljerna som många andra missar av bara farten.

Då kanske det kan vara värt det?

Fightas du med att få ihop vardagen, att få orken att räcka till? Då behöver du rensa bland dina aktiviteter, men du behöver även lägga till saker för att få mer energi! Fundera över vad som ge dig njutning, vad som är gott, vackert, vad som känns roligt och ljust – och försök införliva mer av dessa saker i ditt liv.

För mig har detta tankesätt inneburit att jag fått ett helt annat lugn. Jag har börjat lära mig ta ansvar för mina behov, och inte förliga mig på att andra – icke högkänsliga – ska veta vad som är bäst för mig. För att “rycka upp sig”, “ta sig i kragen” och “tänka på annat” fungerar inte för oss. Vi måste få göra saker och ting på vårt sätt. Det är då vi mår som bäst – och det är då vi kan blomstra som de högkänsliga människor vi är.

Nästa vecka tänkte jag dela med mig av vad som får mig att må bra ❤

Hoppas ni tittar in här då.

Namaste

/S

 

 

Annons
Annons
8 augusti, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Allt handlar om mig

Hejsan ❤

Hur mår ni ute i stugorna? Har helgen varit bra? Min helg har bestått av familjehäng, bad (morgon och eftermiddags-dopp), god mat (ni ska få vääärldens bästa recept på fredag 😉 ), fika med mormor, frukost på café med la familia och så en spontan kopp kaffe i en segelbåt (!) med en familj vi umgicks med för några år sedan. Ja, på senaste tiden har faktiskt en rad “nygamla” personer – gamla bekantskaper som jag av någon anledning slutat umgås med – gjort entré i mitt liv igen. Någon mer som har varit med om samma sak? ❤

Eftersom det är ny vecka tänkte jag att vi kunde starta med en liten annorlunda lista  😊  För även om du följt mig länge här och på Instagram eller är helt nytillkommen så kanske du inte visste att…

  • Jag äter nästan aldrig dessert! Just not my cup of tea. Tar hellre en skål med jordnötter och ett glas vin till när andra beställer in efterrätt. Förutom när det finns tiramisu – det kan jag helt enkelt inte motstå 😊
  • Har aldrig provat bikramyoga. Är nyfiken men vet inte om jag skulle våga… gillar inte när det blir för jobbigt, haha! #latmask
  • Är ofta en liten ragata innan jag fått i mig frukost och kaffe. Ibland även efteråt 😉

  • Skulle vilja börja springa igen men vågar inte då min vrist tog stryk när jag började få in rutinen för någon månad sedan. Trist, gillade det verkligen, speciellt känslan efteråt 😊
  • Fattar inte hur man kan missmatcha sina träningskläder. Har en laxrosa träningsbehå som är grymt bra men som jag aldrig använder pga ful.
  • Skulle kunna dricka vin och äta nötter till middag. Varje dag.
  • Min bästa sås alla kategorier är aioli.
  • Känner mig som en usel, elak människa för att jag inte kan låta bli att äta räkor och fisk 😬 #mördare

  • Har världens tunnaste och fulaste hår men bryr mig inte. 
  • Önskar jag hann pilla mer i trädgården – älskar att plocka ogräs. Tantvarning på den 😉
  • Väljer cykeln framför bilen 9 gånger av 10 (huuur jobbigt att köra och parkera? JÄTTEJOBBIGT!).
  • Älskar att skriva, då försvinner tid och rum totalt.
  • Min favorit när det kommer till hushållssysslor är att tvätta. Diska går också bra, men dammsuga… nej tack 😅
  • Anses säkert som lite bajsnödig som postar quotes på Instagram i tid och otid. Men jag gillar’t, och jag blir inspirerad. Och som sagt, alltid retar det någon 😉

 

  • Tror att yoga bra för alla, oavsett vilken nivå man befinner sig på eller vilken form man är i. Övertygad. Typ.
  • Är högkänslig (hsp) och tycker speciellt att höga ljud och sorl är störande, samt vantrivs/blir snabbt överstimulerad i miljöer med mycket människor.

Mmm… där har ni lilla mig i ett nötskal  🙂

Är det något annat ni undrar är det bara att slänga iväg en fråga i kommentarerna eller på min mejl sofia@correcto.nu eller kontakta mig via mitt Instagramkonto @sofia_ekholm ❤

Namaste

/S

 

Annons
Annons
6 augusti, 2018 | 2 KOMMENTARER!
1 2 76