Sofia Ekholm
Yoga World

Chia

Chiapudding – den hälsosamma mellisen som var på allas läppar för bara ett år sedan har tagit ett steg tillbaka från rampljuset. Att den inte längre är i ropet gör den förstås inte mindre god, nyttig och perfekt att göra och äta till frukost eller mellanmål.

I söndags morse (innan jag slängde mig i soffan och lät latmasken ta över) rörde jag ihop en pudding för att äta framåt eftermiddagen. Just chiapudding är ju en sådan grej som man behöver ha lite framförhållning med, den behöver några timmar på sig att sätta sig. Att göra en pudding på kvällskvisten och sedan äta till frukost är ju därför optimalt!

Chia2

Till en portion chiapudding använde jag:

• 2 msk chiafrön

• 1,5 dl havremjölk

• 1/2 dl frysta blåbär

• en nypa vaniljpulver

Rör bara ihop ingredienserna noga och ställ i kylen. Då chiafröna har en tendens att klibba och sjunka till botten kan det vara bra att röra en extra gång ca en kvart efter du har satt in den. Då tillgången på färska bär inte var den bästa tinade jag frysta hallon och serverade till. Mosad banan smakar också fint till, det ger lite extra sötma!

Har du tips på nyttigt och gott mellanmål? Kommentera gärna, vi är många som är sugna på alternativ!

Namaste

/S

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.