BLOGGMENY
YOGA WORLD
Okategoriserade

Förberedelser och yogans betydelse för en bra graviditet

Skördetid! Uuuunderbart att kunna plocka bär till morgonens första mål i trädgården. Vet inte hur många liter björnbär det blir att frysa in i år, men att det blir gott att plocka upp och tina under den kalla årstiden är ett som är säkert 😉

 

Det har blivit en hel del lata dagar vid mammas kolonistuga i sommar, där jag och kulan har smaskat syrliga karameller…
Åh vad jag kommer att sakna att kunna sitta på Balck Coffees uteservering och smutta på en perfekt havrelatte och titta på folk!

Hej!

Tiden går och jag har slutat jobba sedan cirka en vecka tillbaka. Det är svårt att koppla av, för samtidigt som jag är trött så känner jag mig rastlös. En ganska vanlig känsla, vad jag förstår efter att ha googlat runt på diverse gravidforum  🙂

Så vad händer? Jo, jag försöker ta det lugnt. Läser en hel del, tar en tupplur när andan faller på, försöker komma ut på en timmes (rask) promenad varje dag, och så boar jag. Ja, hu så jag boar! Här rensas det och görs om överallt. Just nu är “the master bedroom” under renovering. Man vill ju ha ett riktigt mysigt sovrum att ligga och amma i menar jag… 😉

Eftersom jag spenderar en hel del i tystnad och för mig själv så blir det naturligtvis en hel del funderingar, på gott och ont (det vet ni som liksom jag är tänkare…).

Hur ska jag förbereda för att allt ska flyta på så bra som möjligt när pluttan väl är här? Infrysta matlådor med hemlagad, näringsriktigt och rejäl mat är på gång så smått. Än så länge så väntar ugnspannkaka med spenat och ost samt Blossoms fantastiskt goda linsgryta i frysen. Ett annat recept som jag tänkte prova att laga i veckan är den här lasagnen gjord på bönpasta.

• Har ni fler förslag på bra recept att laga och frysa in tar jag gärna emot dem!

Yogan har jag mer eller mindre lagt på hyllan. Det smakar liksom mer än det kostar, känns obekvämt och konstigt, som om lillpluttan kommer i kläm. Men jag får ändå ge mig själv en klapp på axeln för att jag klarat av att utöva mitt vanliga pass så långt som in i sista månaden av graviditeten. Jag är övertygad om att det är den som har hjälpt mig slippa krämpor under graviditeten, där både foglossning och andra svårigheter lyser med sin frånvaro (än så länge i alla fall…). Har tänkt tanken att ägna mig åt en stunds meditation varje dag istället, men det blir bara inte av. 

Ett steg som jag har tagit mot ett lugnare och mer harmoniskt inre är i alla fall att jag de senaste veckorna försökt dra mer på tiden då jag helt enkelt slösurfar omkring på nätet. Facebook och Instagram försöker jag bara kika in på en gång om dagen, mejlen likaså. Det går ju så mycket (onödig) tid åt att hålla på och klicka sig in och fram och tillbaka, tid som jag just nu vill lägga på vila och läsning och senare på min lilla dotter.

Så där har ni en liten sammanfattning av hur mitt liv ser ut nu: Mindre jobb, yoga och skärmtid, mer funderingar, boande och förberedelser inför den stora ankomsten. Precis som det ska vara  😉

Namaste

/S

Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar

Annons