Sofia Ekholm
Yoga World
GravidMatReceptVegetariskt

Mitt matår 2017 liknar ingenting annat

Surdegspizza med löjrom, creme fraiche och rödlök.
Järn i söt förpackning.
Sallad med kokt ägg och varmrökt lax. Hur gott?

Hej på er – och god fortsättning1

Hur har ni det så här i mellandagarna? Jag har det bra, just nu nattar mannen lilla Aelia och jag har precis bänkat mig i köket med datorn och tända ljus samt lite överbliven glögg och pepparkakor att mumsa på.

Eftersom vi närmar oss ett nytt år så är det säkert många som håller på och fnular på sina nyårslöften, varav en hel del med säkerhet handlar om kost och hälsa. Man ska träna mer och äta bättre. Har jag inte rätt?  🙂

Mitt matår 2017 har inte liknat någonting annat, och det i och med min graviditet så klart 😉 Det började med en vurm för husmanskost och vad jag kallar slafsig småbarnsfamiljmat, typ köttbullar (vego) och stuvade makaroner, potatismos med fiskpinnar, pasta med ost och varma mackor. Efter ca tre månader blev mitt sug mer “normalt” och jag kunde börja äta sallad, grönsaker och frukt igen – livsmedel jag ju i vanliga fall älskar men inte kunde få i mig under första trimestern. Under sista delen av graviditeten var det så fullt i magen att allt jag ville ha var keso med frukt och bär. Så det var det jag satt och slevade i mig om kvällarna. Och så jordgubbar såklart, har aldrig och kommer nog aldrig mer att äta så mycket jordgubbar som jag har gjort den här sommaren!  🙂

När bebisen väl var ute hade vi laddat frysen med diverse bön- och linsgrytor mm, allt för att slippa tänka på att handla och laga mat. Och det är något jag verkligen rekommenderar för när man har en ny liten medlem i hushållet är matlagning det sista man hinner ägna sig åt (även om man tänker på mat hela tiden, åtminstone om man ammar!!). Nu har saker och ting börjat stabilisera sig här hemma, och man har så smått börjat komma in i det (hela tiden föränderliga) småbarnslivet. Vi lagar mat de flesta dagar, men det blir ofta både hel- och halvfabrikat. Vår frys ser ut som på ICAs vegoavdelning, med allsköns vegobiffar, lasagner, pytter, soppor mm. Men jag känner att det är helt okej. Även om vi inte lagar allt från grunden själva så äter vi bra mat, och det blir en hel del frukt och grönt.

Ambitionen inför 2018 är dock att laga lite mer mat, gärna sådant som går att göra stora satser av och frysa in. Det är så tacksamt!! Tänkte därför tipsa om några rätter som är snabba, goda och sunda. Vad sägs om:

Vita bönor i currysås – Servera med råris och en god grönsallad samt lite matlagningsyoghurt! Om man vill kan man dra i en burk avrunna krossade tomater också, det blir gott!

Panna med vitkål och champinjoner – Servera även denna rätt med råris och sallad. Eller varför inte rivna morötter?

Vegetarisk libanesisk moussaka – Bröd eller ris och sallad till.

Ägg i tomatsås – Rivna morötter och en kall sås, kanske tzatziki? Den hungrige pimpar med extra bönor och lite bröd.

Eller fräs en påse färdig wokmix med en halv flaska teriyakisås och toppa med halloumi i mindre bitar! Basmatiris till såklart, eller blanda ner lite äggnudlar i woken. Färdiga soppor från frysdisken är inte heller att förakta, supersmarrish med knäckebröd och ett kokt ägg!

Har ni några tips på goda, lättlagade vegetariska rätter? Tipsa gärna i kommentarsfältet.

Och ha en fortsatt fin kväll!  🙂

Namaste

/S

 

 

1 kommentar

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.