Sofia Ekholm
Yoga World
BoktipsHSPTips

“Måste du vara så himla känslig?”

Hej! Det är onsdag, och onsdagar brukar jag vika åt ett inlägg som på något sätt berör högkänslighet, hsp, här på bloggen  <3

Jag märker att det är många som uppskattar när jag skriver om det, vilket gör mig glad och engagerad. För jag vet att många av oss högkänsliga behöver läsa om hur andra upplever livet. Att igenkänning kan hjälpa, speciellt när det känns jobbigt och utmanande.

Därför vill jag tipsa alla er högkänsliga som läser (och ni som har en högkänslig partner, förälder, barn eller annan närstående som ni vill förstå lite bättre) om en bok som heter “Första hjälpen för högkänsliga”.

Den är skriven av Åsa-Saga Hammarstedt och kan inte beskrivas annat än som en stor, varm, stöttande kram. En förstående vän eller mamma, som låter dig känna att allt är som det ska, att du är bra, värdig, okej. Att du behövs, att du gör nytta, trots – eller tack vare – din högkänslighet.

För det är en utmaning att vara hsp i dagens samhälle. Det är inte gjort för oss som behöver lugn och ro, tid för reflektion och eftertanke.

Tanken med boken är inte att vi högkänsliga ska hitta verktyg så att vi kan bli som ”alla andra” – den handlar mer om hur vi kan lära oss att ta hand om oss själva och våra behov så att vi kan vara våra bästa jag.

Bland annat så tipsar Åsa-Saga om en “första hjälpen-låda” att ta till när man ligger nere för räkning på grund av för överstimulering, där innehållet ska roa och nära dig, hålla dig i stillhet medan kroppen och sinnena får syssla med sitt läkningsarbete.

För vi blir ju lätt överstimulerade, det är mer regel än undantag.

Hon uppmanar även läsaren om att skapa en lista att rätta sig efter när man är slutkörd, eftersom det då kan vara svårt att tänka klart och göra det som är bäst för en.

Ja, boken “Första hjälpen för högkänsliga” fick mig att känna mig peppad, glad, och stolt över att vara högkänslig. För om sanningen ska fram så kan det ibland kännas både ensamt och ledsamt. 

Boken är uppdelad i olika kapitel som bland annat handlar om:

• Hur man bryter överstimulering.

• Verktyg och tips för återhämtning.

• Hur man undviker att smittas av andra människors energier och känslor (detta var extremt hjälpsamt för mig då det är något jag dagligen kämpar med!!!).

• Intervjuer med andra högkänsliga som berättar om hur de lever, om hur de genom att ha lärt sig att ta hand om sig själva och sin överkänslighet blomstrar och njuter av livet istället för lider.

• Yogaläraren Åsa Boström delar med sig av några yogaövningar som kan hjälpa mot överstimulering. Enkla positioner som vem som helst kan göra!

Boken är en e-bok och du hittar den här – och jag kan inte rekommendera den tillräckligt mycket! Läste ut den på två kvällar och kommer att läsa den igen.

Vi högkänsliga ska inte “skärpa oss och bli som folk”, “sluta vara så känsliga” och “rycka upp oss”… Nej, vi ska ta vara på våra resurser, värdesätta de vi är och vi ska blomstra! För som “Lisa” i boken säger: “Vi behövs för att höja medvetenheten här på jorden. Det hör till vår utveckling”.

Namaste

/S

 

 

1 kommentar

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.