Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Sofia Ekholm
Yoga World
HSP

Hur ska man orka?

Det är HSP-onsdag ❤

Idag lovade jag ju skriva om hur jag hanterar min (relativt nya) roll som högkänslig mamma. För det är inte alltid så lätt. De första månaderna efter Aelias födelse var väldigt jobbiga. Så känner nog de flesta nyblivna föräldrar, vi högkänsliga kanske upplever det lite jobbigare. Alla känslor på en gång… trötthet, ett gigantiskt nytt ansvar, noll tid för sig själv och så den stora stora kärleken som kommer hand i hand med den stora stora rädslan för att någonting ska hända ens älskade barn ❤

Nykläckt tuss och lycklig mamma.

Den nya situationen gjorde i alla fall mig ganska utpumpad. Ja, slut. Efter två månader hade både mjölk och ork sinat och jag insåg att jag behövde skapa strategier för att min nya livssituation skulle vara hållbar i längden. Typ 18 år. Tills hon blir vuxen och ännu längre ska och vill jag finnas där, som min mamma för mig. Ansvaret gör mig både stolt, lycklig och rädd.

Det jag insåg var att försöka leva som man gjorde innan man fick barn när man har fått ett nytt litet liv att ta hand om, ansvara för och älska, är ingen bra idé. Saker och ting förändras – DU förändras. Och de saker som inte förändras automatiskt behöver man kika på för att de ska fungera i ens nya liv. En del saker faller bort naturligt, andra tvingas man plocka bort och så kan man behöva plocka in nya saker för att det ska bli bättre.

Och det gjorde jag. Jag rannsakade mig själv för att komma fram till vad jag behövde göra för att få det “nya” livet att fungera, för att livet skulle bli så härligt och lätt som möjligt. För det är min strävan – ett roligt, härligt, gott, skönt och givande, kärleksfullt liv.

Där jag lever, inte bara överlever. Ett liv där jag sätter ramarna.

Detta betyder i sin tur att jag behöver dra tydliga gränser. Och just gränser – både gentemot andra och oss själva – är jag övertygad om är oerhört viktigt för oss högkänsliga. Vi kan lätt sväva iväg annars, särskilt när vi har en formtopp och befinner oss i flow. Tar vi det inte lugnt då, fördelar vår energi klokt och med eftertanke, är ju risken för att vi ska drabbas av överstimulering är ganska stor. Jag har varit där såååå många gånger, kommer förmodligen att hamna där igen, och jag tror att många av er som läser känner igen er i vad jag skriver.

Så vad behöver jag nuförtiden för att inte tappa bort mig själv, min ork och mitt engagemang?

YOGA –  Jag behöver yoga, och inte bara hemma när tussen sover. Minst en gång i veckan tar jag en klass. Helst två. Efter sommarens lilla fotskada är jag så pepp att köra igång på riktigt igen ❤

KAFFE – till frukost, efter tuppluren och gärna en kopp cappuccino på café med mig själv någon gång ibland, gärna efter avslutad yogaklass. Det ger mig möjlighet att fundera, landa, ladda om

Kaffe – mitt livselixir 😉

BADA – I sommar har jag tagit varje chans jag fått att komma iväg en halvtimme och doppa mig. I höst försvinner ju den njutningen av ganska naturliga själ men min plan är att istället…

BASTA – Gärna en gång i veckan! Vi har ju egen bastu i källaren (med vacker utsikt över tvättmaskinen och torkställ) men ändå… härligt, välgörande och avslappnade ❤

Bada, bada, bada!

GOD MAT & VIN – Finns det något bättre sätt att njuta av livet än med ett gott glas vin och något mumsigt att knapra på? Antingen njuter jag för mig själv, med min man eller med en god vän. Och just det här med att dejta en vän lite oftare tänkte jag försöka bli lite bättre på nu i höst – att få komma iväg och inte vara mamma utan Sofia betyder mycket

DAGBOK – Att skapa tid för reflektion är så viktigt för att man inte ska tappa bort sig själv och rusa iväg i både tankar och aktiviteter. Åtminstone jag har lätt för att sväva iväg och behöver verkligen sätta mina tankar på pränt. Ta en stund varje vecka (helst varje dag!) och checka upp med dig själv hur du mår, vad du behöver, vart du befinner dig och om det är där du vill vara ❤

“”Do more of what makes you happy”

Och sist men inte minst:

TYSTNAD – Jag behöver ha de tyst omkring mig, och det ganska ofta. Men som ni kanske förstår är det ganska svårt när man har en pratglad 11-månaders liten tjej. Min räddning: Hörlurar som tar bort brus och andra omgivande ljud. Älskar mina hörlurar! De kostar en slant men frågar du mig är de värda vartenda öre. De är garanterat den bästa investeringen jag har gjort alla kategorier. Så har du som jag svårt för ljud och behöver hjälp att koppla bort omgivningen ibland – löp och köp ett par lurar för böfvelen!  😉

Ja, lätt är det inte. Livet. Underbart. Och jobbigt. Men dessa aktiviteter gör att jag mår bättre, kan ladda om och blir en bättre mamma. För det är viktigast just nu ❤

• Vilka rutiner kan du införa för att ditt liv ska bli mer hållbart nu, idag, imorgon?

• Vad skulle kunna hjälpa dig att känna så lite oro, ledsnad, stress eller överstimulering som möjligt under resten av den här veckan?

Hoppas jag inspirerade en eller två av er högkänsliga att unna er lite egentid. Det är inte bara för ditt eget bästa – ALLA mår bättre om du mår bra (i alla fall blir stämningen trevligare här hemma 😉 )

Namaste

/S

 

 

 

Populärt från Yogaworld.se

5 kommentarer

  1. Hej! Jag funderar på att köpa ett par bra lurar. När du använder dem, lyssnar du alltid på musik eller har du dem ibland bara för att stänga ute ljud? Du verkar nöjd med dina så du får gärna tipsa om vilka det är 🙂

  2. Hej Anna! Jag lyssnar sällan på musik, men genom att “sätta på” lurarna reduceras ljud utifrån. Man kan tydligen också lyssna på brusreducerande ljud, men det har jag aldrig gjort. Med ett par extra öronproppar innanför blir man näst intill döv 😉 Jag har Bose Quietcomfort 35 II och är så nöjd! Man känner sig snarare cool än töntig och ingen ifrågasätter varför man har dem på café. stan, i mataffären mm… Utom min dotter då, som skrattar glatt så fort jag tar på mig dem 🙂

Lämna en kommentar