Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Sofia Ekholm
Yoga World
HSPYoga

När jag jobbade på kontor

Foto: Pixabay.com

God dag! 😊

Igår sprang jag på en artikel om en studie som visar att bakgrundsprat på kontoret (i kontorslandskap) är det mest störande momentet på jobbet, inte bara för högkänsliga. Intressant, tycker jag. Jag störs extremt mycket av omgivande ljud (var det någon som andades lite ljudligt?) Japp, på den nivån är det. Inte alltid, men när jag är överstimulerad och trött, då tål jag inte mycket.

En utmaning som mamma, och någonting jag är övertygad att jag kommer att behöva jobba väldigt mycket med under de kommande åren. Wish me good luck people, I’m gonna need it ❤️ För jag ska vara ärlig, ibland, i min mörkaste stunder, undrar jag vad jag har gett mig in i och hur jag ska klara det.

Just nu jobbar jag ju hemifrån som frilans, vilket gör att jag inte utsätts för pratande kollegor på daglig basis. Missförstå mig rätt, jag är extrovert och tycker om att umgås med människor, i lagom doser och under begränsade tider. Att inte veta när ett kalas är slut eller när gästen kommer att gå hem är väldigt jobbigt för mig och gör att jag har svårt att slappna av och njuta av samtal och samvaro. 

Nu kom vi in på ett litet sidospår, men det jag skulle vilja fråga er högkänsliga som läser är vad ni jobbar med? 

  • Trivs ni? 
  • Passar det er? 
  • Vad har ni arbetat med som var direkt inkompatibelt med er högkänsliga sida? 
  • Och vad skulle du vilja jobba med, om du fick välja fritt? 
  • Skulle du jobba överhuvudtaget?
  • Och hur återhämtat du dig som har ett ”socialt” påfrestande jobb?

När jag jobbade på kontor brukade jag komma hem och vara helt slut, både i huvudet och kroppen (främst ryggen). Det enda som hjälpte då var att rulla ut yogamattan på en tyst plats i huset (gärna utomhus om vädret var fint) och göra några lugna, uppmjukande yogaövningar för att släppa på de inre spänningarna jag hade samlat på mig under dagen. ”Benen upp mot väggen” är en favorit, likaså ”barnets position”, men även några omgångar ”katt/ko”, ”trä nålen” följt av en rad solhälsningar gjorde/gör gott. Och så avsluta med att ligga på rygg med ett block placerat strax nedanför bh-kanten för att öppna upp bröstet efter en lång dags krumbuktande över tangentbordet.

Det är några år sedan jag jobbade på en redaktion till exempel, och ibland frågar jag mig om jag skulle vilja göra det igen. Svaret är definitivt JA! Idag skulle jag våga vara öppen mot mina kollegor rörande min högkänslighet, berätta att det är därför jag kanske inte joinar dem på fikarasten varje dag och inte för att jag inte tycker om dem. För jag gillar människor, i lagom dos. Och ibland behöver jag stänga om mig ett tag eller ta laptopen under armen och gå hem och jobba därifrån.

Gränser, tydliga – mot andra och för mig själv – på jobbet och hemma – är viktigt, oavsett om man är högkänslig eller inte ❤️

Namaste

/S

 

Populärt från Yogaworld.se

1 kommentar

Lämna en kommentar