Sofia Ekholm
Yoga World
HSPOkategoriserade

Svar på tal – färdiga punchlines för störiga människor

Hej alla högkänsliga vänner och läsare (och hej på er andra också)! ☺️

Shit, redan onsdag igen. HSP-onsdag, och jag tänkte skriva lite om att lära sig stänga av. För det kan jag inte. Eller typ inte. Jag kämpar verkligen med att lära mig stänga av yttre, ”störande” ljud och intryck… Men jag lyckas sällan. En del högkänsliga brukar föreställa sig att de omges av en skyddande bubbla, ett äggskal eller liknande för att på så sätt minska påverkan utifrån. Det är ett trick jag inte lyckats få till, så än så länge är min strategi att helt enkelt avlägsna mig när ljud-, ljus-, doft- eller aktivitetsnivån blir för intensiv. Eller sätta på mig ett par ljudreducerande lurar (helst med extra öronproppar under).

Eftersom ovanstående saker påverkar mig så starkt har jag ibland svårt att säga ifrån på ett trevligt sätt – jag liksom tror att alla andra upplever det lila starkt och blir sur och irriterad när de inte ens verkar veta vad jag pratar om. Hallå – hur kan ni inte märka att det tjuter ur näsan när mannen till höger andas eller att stämningen mellan paret vid bordet där borta är riktigt, riktigt dålig?

Så jag försöker ta ett djupt andetag, kliva tillbaka ett steg och sedan förklara på ett trevligt sätt. Det är som sagt inte lätt, inte när ens hela inre är i uppror. Men genom att ha färdiga ”lines” blir det lite enklare. Här är några av de jag använder mig av:

”Jag blir väldigt störd av ditt snorande/harklande/ljudliga andning mm. Jag vet att det är mitt problem, att du inte låter mer än normalt, men att min hörsel är extra känslig just nu och därför blir jag irriterad.”. Obs! Detta säger jag enbart till människor som jag står nära, tror knappast en snubben på bussen skulle visa någon som helst förståelse här 😆

• ”Jag har svårt att hantera den höga ljud- och aktivitetsnivån hemma hos er så tyvärr behöver jag tacka nej till fikan/kalaset/sommarfesten/söndagsmiddagen/julafton.”

”Jag är trött och behöver boka om vår träff till ett annat tillfälle.” Obs! Här säger jag egentligen redan för mycket. Man behöver inte förklara varför, även om det ibland känns enklare. Ett ”nej tyvärr” borde räcka. Är det någonting du också behöver bli bättre på? Öva!

Det finns ju tusentals saker som ”stör” oss högkänsliga, så kanske bör du ta dig en funderare och sedan lista de situationer som är jobbigast för dig. Klura sedan ut några trevliga repliker som du kan använda dig av när du hamnar där.

För trots att en del alltid kommer att misstro oss eller (med vilja?) missförstå våra förklaringar och det vi säger finns det ju egentligen ingen anledning att bli arg, hur upprörd man än blir när folk inte förstår en.

Öva på att våga stå upp för dig själv, dina känslor, dina behov och din högkänslighet. Dina åsikter och dina känslor är lika mycket värda som någon annans.

Namaste

/S

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.